8 april 1971: afschaffing van het discriminerende artikel 248bis in het Wetboek van Strafrecht
2011: ’s Werelds eerste kerkelijke verklaring tegen geweld tegen homoseksuelen
Jaarlijks meer dan duizend COC-voorlichtingslessen op school
2014: Maatjesproject Cocktail krijgt landelijke navolging
1973: COC krijgt Koninklijke Goedkeuring - de vereniging kan zich als rechtspersoon laten inschrijven
Paren van gelijk geslacht mogen buitenlands kind adopteren
Strafeis bij discriminerend geweld met 100 procent verhoogd
2008: Percentage Nederlanders dat negatief is over homo’s gedaald van 36 procent in 1968 naar vier procent in 2008
Meer dan 90 ouderenzorginstellingen met een Roze Loper voor LHBT-vriendelijkheid
2014: afschaffing weigerambtenaar
2011: Eerste VN-resolutie tegen LHBT-mensenrechtenschendingen
Gay-Straight Alliances op tweederde van de middelbare scholen
2013: ‘Een groot protest tegen de Russische wet’ - New York Times over COC-demonstratie tijdens bezoek president Poetin
2008: Speciale consultatieve status bij de Verenigde Naties voor COC Nederland
2012: Voorlichting over LHBT’s verplicht op elke school
1 april 2014: Wet Lesbisch Ouderschap geeft lesbische ouderparen en hun kinderen gelijke rechten
1 juli 2014: Transgenderwet maakt wijzigen geslachtsregistratie veel eenvoudiger
30 december 1964: COC-voorzitter Benno Premsela als eerste homo openlijk op televisie
1994: Algemene Wet Gelijke Behandeling verbiedt discriminatie op grond van homoseksualiteit
2012: Politieke partijen tekenen COC’s Roze Stembusakkoord over langslepende LHBT-kwesties
Geen LHBT-asielzoekers meer teruggestuurd naar Irak en Iran
2011: Jos Brink Staatsprijs voor LHBT-emancipatie voor vrijwilligers COC

Durf te leven!

Jouw hulp is nodig. Steun de nationale en internationale strijd voor acceptatie en gelijke rechten.

Steun COC

Voorlichting

Seksuele diversiteit is op iedere school aan de orde. Maar wat weten leerlingen nu eigenlijk over sesksuele diversiteit? Vaak blijkt dat veel leerlingen niemand in hun omgeving kennen die lesbisch, homo, biseksueel of transgender (LHBT) is.

COC Midden-Nederland verzorgt gastlessen op scholen waarin we voorlichting over LHBT geven. Dit doen we jaarlijks op ongeveer 40 middelbare scholen, basisscholen, MBO-opleidingen en lerarenopleidingen in de provincie Utrecht. In één of twee lesuren gaan de voorlichters met de leerlingen in gesprek over allerlei LHBT-zaken.

De voorlichtingen zijn zeer succesvol. Na een voorlichting blijkt LHBT makkelijker bespreekbaar te zijn. Ook realiseren leerlingen zich beter dat zij zelf kunnen bijdragen aan een veilige omgeving, waarin iedereen zichzelf kan zijn. Dit is niet alleen goed voor leerlingen die nog worstelen met hun seksualiteit of identiteit, het bevordert ook een veilige en open sfeer in de klas.

Over de voorlichters
De voorlichtingsgroep van COC Midden-Nederland is een enthousiaste groep mensen met jarenlange ervaring in het praten met jongeren over homoseksualiteit. De groep bestaat uit ongeveer 40 LHBT-voorlichters die intern opgeleid zijn om een open, veiige sfeer neer te zetten. Tijdens de voorlichting vertellen ze uit eigen ervaring. Docenten geven aan dat de persoonlijke verhalen van de voorlichters veel indruk maken op de leerlingen.

Voorlichting aanvragen
Een voorlichting kan je direct hier aanvragen. Behoefte aan meer informatie of een oriënterend gesprek? Stuur dan een mail.

Voorlichting in beeld

      De publieke omroep Human maakte in samenwerking met het COC Amsterdam een documentaire over de voorlichting op middelbare scholen. De werkwijze van de voorlichtingsgroep van COC Midden-Nederland is zo goed als gelijk aan die in de video.

Bekijk hier de documentaire, waarin enkele voorlichters van het COC een jaar lang worden gevolgd. Zie hoe de huidige generatie middelbare scholieren denkt over homoseksualiteit en hoe een voorlichting in zijn werk gaat.

Zo werkt een voorlichting

Middelbare school
Een voorlichting duurt één of twee lesuren. Hierbij komen onderwerpen als vooroordelen en stereotypes, discriminatie, seksualiteit, relaties en de coming-out aan bod.

Het doel van een voorlichting is het bespreekbaar maken van LHBT. Hierbij gaat het ook over diversiteit in het algemeen. Hoe is het om ‘anders’ te zijn? De voorlichters besteden aandacht aan zaken als groepsdruk, pesten en acceptatie van mensen die anders zijn. Ook bespreken ze met de leerlingen hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een open en veilige sfeer op school.

Geen eenrichtingsverkeer
Een voorlichting is geen eenrichtingsverkeer van voorlichter naar leerling. Het aangaan van een gesprek staat bij ons voorop. De leerlingen kunnen vragen stellen en hun twijfels en meningen openlijk bespreken. Hierbij maken de voorlichters gebruik van verschillende werkvormen.

Een aangepaste voorlichting
Wij kunnen de voorlichting ook aanpassen aan de wensen van de docent. Valt de voorlichting bijvoorbeeld binnen een themaweek, dan zorgen wij ervoor dat onze onderwerpen aansluiten bij het thema.

Basisscholen
Deze voorlichtingen duren minimaal anderhalf uur. Onderwerpen als trouwen, kinderen krijgen en verliefdheid staan centraal. Er worden verschillende spelletjes gespeeld, waarin we op speelse wijze de leerlingen laten nadenken en praten over LHBT. Verder is er ook altijd tijd om de persoonlijke verhalen van de voorlichters te vertellen en tijd om alle vragen van de leerlingen te beantwoorden.

Een aangepaste voorlichting
Hoewel er een standaard pakket klaar ligt, geldt ook hier dat er ruimte is voor de eventuele wensen van de docent.

Andere onderwijsvormen
De voorlichters van COC Midden-Nederland geven ook al jaren voorlichting op andere onderwijsvormen dan het basis- of middelbaar onderwijs, zoals op de lerarenopleidingen. In dat geval hebben we graag contact met de docent om de voorlichting zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de behoeften en het niveau van de school en de leerlingen.

Reacties van docenten

      Ietje Chaigneau, docent drama aan SG De Breul in Zeist:

 

    “Wij maken al jaren gebruik van de voorlichtingen van het COC. We zijn er erg tevreden over. De voorlichters staan heel open naar onze leerlingen toe. Daardoor merken wij dat na de voorlichting leerlingen homoseksualiteit van een veel bredere kant gaan bekijken en op een andere manier gaan bespreken. Wat de leerlingen aanvankelijk met argwaan bekijken of lachwekkend vinden, is na het bezoek van de voorlichters bespreekbaar geworden. De leerlingen praten daarna met veel meer respect over homoseksualiteit. Ik hoop dat het COC nog lang doorgaat met deze voorlichtingen.”