Meer dan 90 ouderenzorginstellingen met een Roze Loper voor LHBT-vriendelijkheid
Gay-Straight Alliances op tweederde van de middelbare scholen
2008: Percentage Nederlanders dat negatief is over homo’s gedaald van 36 procent in 1968 naar vier procent in 2008
1 april 2014: Wet Lesbisch Ouderschap geeft lesbische ouderparen en hun kinderen gelijke rechten
2013: ‘Een groot protest tegen de Russische wet’ - New York Times over COC-demonstratie tijdens bezoek president Poetin
Geen LHBT-asielzoekers meer teruggestuurd naar Irak en Iran
2012: Politieke partijen tekenen COC’s Roze Stembusakkoord over langslepende LHBT-kwesties
8 april 1971: afschaffing van het discriminerende artikel 248bis in het Wetboek van Strafrecht
Jaarlijks meer dan duizend COC-voorlichtingslessen op school
2012: Voorlichting over LHBT’s verplicht op elke school
1973: COC krijgt Koninklijke Goedkeuring - de vereniging kan zich als rechtspersoon laten inschrijven
2014: Maatjesproject Cocktail krijgt landelijke navolging
2011: ’s Werelds eerste kerkelijke verklaring tegen geweld tegen homoseksuelen
2014: afschaffing weigerambtenaar
2008: Speciale consultatieve status bij de Verenigde Naties voor COC Nederland
2011: Eerste VN-resolutie tegen LHBT-mensenrechtenschendingen
30 december 1964: COC-voorzitter Benno Premsela als eerste homo openlijk op televisie
Strafeis bij discriminerend geweld met 100 procent verhoogd
1994: Algemene Wet Gelijke Behandeling verbiedt discriminatie op grond van homoseksualiteit
1 juli 2014: Transgenderwet maakt wijzigen geslachtsregistratie veel eenvoudiger
Paren van gelijk geslacht mogen buitenlands kind adopteren
2011: Jos Brink Staatsprijs voor LHBT-emancipatie voor vrijwilligers COC

Durf te leven!

Jouw hulp is nodig. Steun de nationale en internationale strijd voor acceptatie en gelijke rechten.

Steun COC

Open brief: gemeente hijs regenboogvlag!

17 mei 2016 -

COC Midden-Nederland heeft vandaag aan alle leden van de gemeenteraden en college’s van Burgemeester & Wethouders van 31 gemeenten in de regio Midden-Nederland een open brief gestuurd. In deze brief staat een oproep om tijdens Coming-Out Dag op 11 oktober a.s. de regenboogvlag te hijsen op het plaatselijke stadhuis.

Vandaag (17 mei) is het de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie (IDAHOT). Deze belangrijke dag is voor COC Midden-Nederland de aanleiding om een open brief te richten aan de gemeenteraadsleden en college’s van B&W van de gemeenten Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Culemborg, Nijkerk en Scherpenzeel. In de brief roept COC Midden-Nederland, belangenbehartiger is voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT), de raadsleden en gemeentebestuurders op om met elkaar in gesprek te gaan over het hijsen van de regenboogvlag op het plaatselijke stadhuis of stadskantoor op Coming-Out Dag op 11 oktober a.s. “We hopen dat de brief aanleiding is voor deze gemeenten om na te denken over hun beleid ten aanzien van LHBT. Een gemeente kan hierin een belangrijke rol spelen en een positief signaal afgeven. Ik ben heel benieuwd naar de reacties op onze brief”, aldus Simon Timmerman, vicevoorzitter COC Midden-Nederland. COC Midden-Nederland hoopt dat de brief ook zorgt voor meer aandacht voor LHBT bij onderwijsinstellingen, sportverenigingen en zorgaanbieders binnen deze gemeenten.

Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Utrecht en Zeist
De gemeenten Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Utrecht en Zeist vallen ook binnen het werkgebied van COC Midden-Nederland, maar aan hen is de open brief niet gericht. Deze gemeenten hebben in 2015 de regenboogvlag gehesen met Coming-Out Dag. Het COC hoopt dat dit in 2016 ook het geval zal zijn.

IDAHOT
De Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie. Met deze dag wordt er wereldwijd aandacht gevraagd voor het verschijnsel homohaat en de sociale onwenselijkheid daarvan. De datum van 17 mei is ingegeven door het feit dat op die dag in 1990 de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) homoseksualiteit officieel schrapte van de internationaal gehanteerde lijst van ziekten. Jaarlijks wordt er stilgestaan bij deze dag en worden er diverse activiteiten georganiseerd.

Walk of Love
In de week van IDAHOT organiseert COC Midden-Nederland in samenwerking met het Midzomergracht Festival op zaterdag 21 mei a.s. de Walk of Love door de Utrechtse binnenstad. Op deze manier vragen zij op een opvallende manier aandacht voor seksuele- en genderdiversiteit. De grootste regenboogvlag van Nederland vormt het middelpunt. Iedereen die de boodschap ‘everyone has the right to love and be loved’ omarmd is van harte welkom om mee te lopen. De tocht start om 12.30 uur op het Domplein.

Categorie:
Tags: